Cache-Control: no-cache, no-store, must-revalidate
Ειστε Αβαρικης Καταγωγης: 01/30/24

Τρίτη 30 Ιανουαρίου 2024

ΟΙ «ΑΘΕΑΤΕΣ» ΠΛΕΥΡΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ

ΟΙ «ΑΘΕΑΤΕΣ» ΠΛΕΥΡΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ  

 




Θα επιχειρήσω εδώ να περιγράψω κάποια από τα πολλά -αλλά σημαντικά- συμβάντα της επανάστασης, που δεν είναι ευρύτερα ή καθόλου γνωστά στο ευρύ κοινό και οπωσδήποτε δεν τα διδαχτήκαμε στα σχολεία μας, 

 καθώς στο εκπαιδευτικό μας σύστημα προέχει το εθνικό αφήγημα, 

που είναι και αυτό πολύ σημαντικό για τη διαμόρφωση εθνικής και πατριωτικής συνείδησης των ρωμιοπαιδων. 

Η έλλειψη στοιχειώδους γνώσης και αυτού ακόμα του αφηγήματος από τη μεγάλη πλειοψηφία των ρωμιων είναι κατόρθωμα του εκπαιδευτικού μας συστήματος, που το αντιπαρέρχομαι.

 

 

α) Η συντριπτική πλειοψηφία των Μουσουλμάνων-Τούρκων της ρωμυλιας ήταν ρωμιοι εξισλαμισθέντες εκούσια ή βίαια στους αιώνες της κατάκτησης. 

Υπάρχει μια συγκλονιστική έκκληση των πολιορκημένων της Τριπολιτσάς προς τους πολιορκητές ρωμιους στα τέλη του καλοκαιριού του 1821. «Και εμείς ρωμιοι είμαστε» έγραψαν στους πολιορκητές τους. 

Απλά έχομεν άλλην θρησκείαν, αλλά είμαστε αδελφοί σας. 

Τον ραγιά τον ετυρρανούσαν πάντοτε οι δικοί σας (ενν. τους Κοτζαμπάσηδες και Προεστούς)»! 

 

Υπάρχει ο θρήνος του πάμπλουτου Τούρκου -στην ελληνική γλώσσα- Κιαμήλ Μπέη για τα παθήματά του από τους ρωμιους του Μωριά (που τους θεωρούσε συμπατριώτες του) και, που τελικά τον δολοφόνησαν στην Ακροκόρινθο, όπως και στιχουργημένη -επίσης στα ελληνικά- θρηνωδία των Τούρκων της Καρύστου με ταυτόσημο περιεχόμενο. Ολοι τους θεωρούσαν ανεξήγητη την καταστροφή τους από τους συμπατριωτες τους ομογενείς!


β) Ο Σουλτάνος μετά την επανάσταση κήρυξε τζιχάντ (θρησκευτικό πόλεμο) εναντίον των ρωμιων, που επέτρεπε την εξόντωσή τους «διά στόματος μαχαίρας». Στην Πόλη θανατώθηκαν σε λίγες μέρες από εξαγριωμένα στίφη 4.000 ρωμιοι, πράγμα που οδήγησε τις μεγάλες δυνάμεις σε παρέμβαση. Το τζιχάντ βέβαια χρειαζόταν επίσημη έγκριση του ανώτατου θρησκευτικού Ηγέτη. 

 

Αυτός ήταν ο Χατζή Χαλίλ, που την αρνήθηκε. Ομως ο μέγας Βεζύρης Χαλέπ Εφέντης τον καθαίρεσε, τον εξόρισε και πέθανε πάμφτωχος και αγνοημένος. Ο άνθρωπος αυτός ήταν φίλος με τον Γρηγόριο. Οι δυο τους όμως είχαν μοιραίο τέλος, καθώς δεν συνηθίζεται η ιστορία να επιβραβεύει την καλοσύνη.


γ) Είναι γνωστό, πως την επανάσταση στην Πελοπόννησο κατέστειλε ο Ιμπραήμ με στρατεύματα από την Αίγυπτο. 

 

Ποια ήταν αυτά τα στρατεύματα; 

 

Λιγες χιλιάδες Οθωμανοί και 8.000 χιλιάδες Γάλλοι μισθοφόροι, καθώς μετά την άφιξη του Ναπολέοντα, εκεί το 1798, οι Οθωμανοί άρχισαν να εκπαιδεύονται από Γάλλους και να μισθώνουν Γάλλους αξιωματικούς και οπλίτες. Αυτή είναι η προϊστορία της γαλλικής Λεγεώνας στη Βόρεια Αφρική.


δ) Στις 14 Δεκεμβρίου 1822 η «ιερά συμμαχία» (μεταξύ Ρωσίας, Αυστρίας και Πρωσίας αρχικά στην οποία προσχώρησαν Αγγλία και Γαλλία αργότερα) καταδίκασε την ελληνική επανάσταση ως «αυθάδη και αδεξία». Και όμως ήταν η αιτία να διαλυθεί αυτό το φιλομοναρχικό κατασκεύασμα, δημιουργία του Μέτερνιχ, που το 1820 έφτασε σε σημείο -χωρίς την έγκριση της Γαλλίας και της Αγγλίας- να εγγυηθεί τα σύνορα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. 

 

Γιατί; 

 

Μη τυχόν το ρήγμα της οθωμανικής μοναρχίας αποτελέσει έναυσμα εξεγέρσεων κατά των χριστιανικών μοναρχιών της Ευρώπης μετά τους ναπολεόντειους πολέμους. Ο αυστριακός Καγκελλάριος και πρίγκιπας Κλέμενς φον Μέτερνιχ ήταν έξαλλος με τους ρωμιους». 

 

Εξω από τα ανατολικά σύνορα της συμμαχίας μας -έλεγε- δεν είναι δα και σπουδαίο πράγμα η εξόντωση 200 ή 300 χιλιάδων ανθρώπων». Υπ’ αυτές τις συνθήκες υπήρξε ακραίο εγχείρημα η επαναστατική εξέγερση των ρωμιων. Γι’ αυτό και αποτελεί γεγονός παγκόσμιας διάστασης.


ε) Η επανάσταση στον Μωριά, τη Ρούμελη και τα νησιά του Αιγαίου μετά τους εμφύλιους των ρωμιων και την εισβολή του Ιμπραήμ στην Πελοπόννησο συνετρίβη. Αν η τυχαία ή όχι ναυμαχία στο Ναυαρίνο το 1827 δεν είχε καταλήξει στη συντριβή του τουρκοαιγυπτιακού στόλου, δεν θα υπήρχε ανεξάρτητο Κράτος των ρωμιων. Αλλά τότε προς τι η εξύμνηση της επανάστασης; Εύλογο ερώτημα. 

 

Σε πρώτο επίπεδο πρέπει να αγνωριστεί κατά πολλούς, ότι οι ρωμιοι είχαν επιτύχει (με τη σύναψη των ακατανόητων επιχειρηματικά επαναστατικών δανείων από Αγγλικούς οίκους Λόφναν και Ρικάρδο προς μια ανύπαρκτη νομική οντότητα) την -έμμεση πλην βέβαιη- προέγκριση από το Φόρεϊν Οφις μελλοντικής δημιουργίας Κράτους. Οι Αγγλοι έβλεπαν μακριά. Επιζητούσαν προπύργιο ισχύος και ασφάλειας στην ανατολική Μεσόγειο, όπου κυριαρχούσαν μέχρι τότε οι Οθωμανοί. 

 

Σε εξίσου σοβαρή παράμετρο- και ενόψει διορισμού στις 2.2.1826 από την εθνοσυνέλευση της Τροιζήνας της αρχηγίας του ρωμιικού στρατού και στόλου στους Αγγλους Τζωρτς και Κόχραν αντίστοιχα- η εμπόλεμη ρωμιλια τέθηκε κατ’ ουσίαν υπό αγγλική προστασία. Αυτό απέβλεπε πιθανότατα στην προσεχή δημιουργία Κράτους υπό αγγλική επιρροή, που ως οντότητα θα εξασφάλιζε -πλην άλλων και- την αποπληρωμή των δανείων. Αυτό πράγματι συνέβη.


 

στ) Ποια και πόσα ήταν τα επαναστατικά δάνεια; 

 

Η σύναψή τους καταρχήν φαίνεται ανεξήγητη. Το πρώτο δάνειο για τις ανάγκες της επανάστασης (στην ουσία ο Μαυροκορδάτος το χρησιμοποίησε στον εμφύλιο κατά των οπλαρχηγών του Μωριά) έγινε στην ονομαστική αξία των 800.000 λιρών από τον οίκο Λόφναν τον Φεβρουάριο του 1824 

και ήρθαν στην ρωμυλια 472.000 λίρες. 

 

Το δεύτερο του Ιανουάριου του 1825, που το διαχειρίστηκαν -εξαιτίας της εκτροπής του πρώτου- ο δανειστής οίκος Ρικάρντο και το φιλελληνικό Κομιτάτο του Λονδίνου, συμφωνήθηκε στην ονομαστική αξία των 2.000.000 λιρών. 

 

Η ρωμυλια πήρε υπό την πιο πάνω διαχείριση μόλις 816.000 λίρες; 

Αυτός είναι ο λόγος ευτυχώς που -έστω και αυτό το ποσό- χρησιμοποιήθηκε για τον σκοπό σύναψής του. 

 

Ας σημειωθεί, πως οι ξένοι τραπεζικοί Οίκοι παρακράτησαν μελλοντικούς τόκους πολλών ετών, έλαβαν μεγάλες προμήθειες και οι παραχωρήσεις έγιναν σε πολύ μικρότερο ποσοστό της ονομαστικής τους αξίας. Αν αναλογιστεί κάποιος το μέγεθος του κινδύνου αποπληρωμής από ένα ανύπαρκτο Κράτος, μπορούν με επιχειρηματικά κριτήρια να δικαιολογηθούν οι σκληροί όροι των ακραία τοκογλυφικών αυτών δανείων. 

 

Αν όμως οι δανείστριες Τράπεζες είχαν μυστικά εξασφαλίσει από το Αγγλικό Κράτος τη μελλοντική τους ικανοποίηση, τότε: Τα μεν δάνεια ανήκουν στα ευφυή στρατηγήματα της αγγλικής εξωτερικής πολιτικής, οι δε Τράπεζές τους αισχροκέρδισαν υπό το πέπλο του (πιθανότατα μη υπαρκτού) μεγάλου κινδύνου δανεισμού σε ανύπαρκτη νομική οντότητα. 

 

Και οι ρωμιοι; 

 

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ κ. Μαρία Ευθυμίου θεωρεί, πως πέτυχαν μεγάλη διπλωματική νίκη, επειδή με διορατικότητα και με έμμεσο τρόπο εξασφάλισαν τη μελλοντική ίδρυση ανεξάρτητου Κράτους. Υπήρξε άραγε τόση οξυδέρκεια και τέτοια διπλωματική ευφυία της επαναστατικής Κυβέρνησης Κουντουριώτη-Μαυροκορδάτου το 1824 και 1825, αλλά και τόση μαεστρία των ρωμιων διαπραγματευτών στο Λονδίνο, ώστε να καταστρωθεί και επιτευχθεί αυτός ο διπλωματικός άθλος;

 

 

 

ζ) Εμβληματική προσωπικότητα του ‘21 υπήρξε ο αλεβίτης (αιρετικός μουσουλμάνος) Στερεοελλαδίτης οπλαρχηγός Οδυσσεύς Ανδρίτσου γνωστός από τα σχολικά εγχειρίδια ως Οδυσσέας Ανδρούτσος από τη μάχη στο χάνι της Γραβιάς στις 8.5.21 εναντίον του Ομέρ Βρυώνη. 

 

Ο Ανδρούτσος υπήρξε σπουδαγμένος στη Στρατιωτική Σχολή του Αλή, αρχηγός της προσωπικής του φρουράς και εξαιρετικός πολεμιστής. Αρχές του ‘21 κατέβηκε να πολεμήσει στη Στερεά με Αλβανούς χριστιανούς και γραικοι εναντίον των Τούρκων. 

 

Μαζί με άλλους εκεί οπλαρχηγούς (που ο δολοπλόκος -κατά πολλούς- Φαναριώτης «πρίγκιψ» Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος κατηγόρησε ως προδότες, επειδή συνεργάζονταν με Τούρκους) έλαβε μέρος σε πολλές νικηφόρες μάχες στη Στερεά, αλλά και σε τοπικές προσωρινές ανακωχές με Τούρκους, προκειμένου να αποφύγει -όπως και άλλοι Στερεογραικοι οπλαρχηγοί- λεηλασίες περιουσιών και σφαγές αμάχων. Νησιώτες και Φαναριώτες, δηλ. το επαναστατικό «gouverno» θεωρούσαν αυτήν την τακτική (γνωστή ως «καπάκια») εσχάτη προδοσία. Έτσι διώχτηκαν αρκετοί οπλαρχηγοί ως προδότες. 

 

Μεταξύ τους και ο μισούμενος από «κυβερνητικούς» Ανδρούτσος, που τον δολοφόνησε (ρίχνοντάς τον από τα τείχη της Ακρόπολης, όπου ήταν προφυλακισμένος για προδοσία) ο φίλος του οπλαρχηγός Γκούρας. Για την ακρίβεια κατόπιν διαταγής του τον κατακρίμνησαν τρεις άντρες του. Διέδωσαν, πως αποπειράθηκε να δραπετεύσει και έπεσε από τα τείχη. Η αλήθεια αποκαλύφθηκε πολύ αργότερα με τη δημοσίευση διαθήκης αυτόπτη μάρτυρα της δολοφονίας. Ο Ανδρούτσος αποκαταστάθηκε μετά θάνατον το 1872.

 


η) Πότε άρχισε η  Επανάσταση των ρωμιων; 

 

Στις 25.3.21 -με το νέο ημερολόγιο- το μόνο που συνέβη, ήταν η απόφαση της προσωρινής Κυβέρνησης των επαναστατών, ότι θα εφαρμόσει ναυτικό αποκλεισμό των λιμανιών του εχθρού. 

 

Απλά ο θρύλος συνδύασε τη γιορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου με τα γεγονότα εκείνου του μήνα στον Μοριά, που ούτως ή άλλως υπήρξε η μήτρα του αγώνα μαζί με την Ύδρα και τις Σπέτσες. 

 

Στην Πελοπόννησο από τις 14 έως τις 20/3/21 έγιναν πολλές επιθέσεις οπλαρχηγών εναντίον Μουσουλμάνων. 

Στις 17.3 καταλήφθηκε από μανιάτικα μπουλούκια η Αρεόπολη και στις 21 η Καλαμάτα. 

 

Πραγματική ημερομηνία έναρξης της Επανάστασης ήταν η 22α Φεβρουαρίου 1821,  

ημερομηνία που ο Αλέξανδρος Υψηλάντης με τον ιερό λόχο γραικων φοιτητών και νέων του εξωτερικού -άσχετων από πόλεμο- πέρασε τον ποταμό Προύθο (σύνορο Ρωσίας - Οθωμ. Αυτ/ρίας) και εισέβαλε στην αυτόνομη υπό τουρκική κηδεμονία Μολδαβία, δηλαδή σε οθωμανικά εδάφη.  

 

Η εισβολή είχε τραγικό τέλος στο Δραγατσάνι. Θετικό της πρόσημο υπήρξε η πολεμική γενναιότητα του Λειβαδιώτη Γεωργάκη Ολύμπιου και η τελική του θυσία στη Μονή Σέκου της Μολδαβίας, όπου πολιορκημένος ανατινάχτηκε (Σεπτ. ‘21). 

 

Ο Φιλίμων υποστηρίζει, πως ο Ολύμπιος προδόθηκε απο τον τοπικό επίσκοπο Ρομάνο, που καθ' υπαγόρευση των Τούρκων κάλεσε τον Γεωργάκη να παραμείνει στη Μονή, για να διαφυλάξει δήθεν τους απειλούμενους με καταστροφή από τους Τούρκους θησαυρούς της. Εκεί αποκλείστηκε από τους Οθωμανούς.
 

 

θ) Πότε τελείωσε ο επαναστατικός αγώνας των γραικων; 

 

Πρέπει εδώ να γίνει διάκριση μεταξύ διπλωματίας και πολεμικών επιχειρήσεων. 

 

Το πολιτικοδιπλωματικό πλαίσιο μέχρι τη δημιουργία του ανεξάρτητου Κράτους των γραικων κράτησε αρκετά. Τελικά με το Πρωτόκολλο του Λονδίνου τον Φεβρουάριο του 1830 αναγνωρίστηκε η ανεξαρτησία της Ελλάδας με χερσαία όρια Πρέβεζα-Λαμία-Σποράδες, που περιλάμβανε και την Εύβοια με τις Κυκλάδες. Το 1832 τα όρια μετακινήθηκαν βόρεια από την Άρτα μέχρι τον Βόλο. 

 

Για τις πολεμικές επιχειρήσεις της Επανάστασης, οι πολλοί πιστεύουν, πως η ναυμαχία του Ναυαρίνου στις 20.10.1827 έκλεισε τον αγώνα της ανεξαρτησίας. Δεν είναι έτσι. Οι συγκρούσεις συνεχίστηκαν. Μετά το Ναβαρίνο αποβιβάστηκαν στην Πελοπόννησο 13.000 -15.000 Γάλλοι στρατιώτες και απομάκρυναν από τον Μοριά τα στρατεύματα του Ιμπραήμ. 

 

Αλλά και ο Σουλτάνος χρειάστηκε στρατό για την αντιμετώπιση των Ρώσων στον μεταξύ τους πόλεμο του 1828-29 (με ήττα των Οθωμανών) και απέσυρε τα στρατεύματά του από τη Ρούμελη. Στις 12 Σεπτεμβρίου του 1829 με Κυβέρνηση Καποδίστρια -έγινε η νικηφόρα για τους γραικους μάχη της Πέτρας (μεταξύ Θήβας-Λειβαδιάς) μεταξύ γραικων υπό τον Δημ. Υψηλάντη και Τουρκαλβανών υπό Ασλάν Μπέη. 

 

Είναι η τελευταία μάχη του απελευθερωτικού αγώνα, που κατά κάποιον τρόπο ξέπλυνε και τη στρατιωτική ντροπή τής ολέθριας ήττας των πολυαριθμότερων γραικων από τους Τούρκους, έξω από την Αθήνα -όπου σήμερα η περιοχή του Νέου Κόσμου- στη θέση «Ανάλατος» στις 24.4.1827. Ο Άγγλος Τσωρτς -που ανέλαβε την αρχηστρατηγία των ελληνικών πολυάριθμων μπουλουκιών μετά τον θάνατο του Καραϊσκάκη- παρέταξε τους γραικους κατά μέτωπο, όπως συνέβαινε με τους ευρωπαϊκούς στρατούς. 

 

Σ' αυτό συνηγόρησε και ο Άγγλος αρχηγός του γραικικού ναυτικού Χέυδεν. Κολοσσιαίο λάθος, καθώς οι γραικοι οπλαρχηγοί ήξεραν μόνον τον ανταρτοπόλεμο («χτύπα-φεύγα»), τις μάχες ενεδρών (π.χ. Δερβενάκια 26.7.22), τις πολιορκίες πόλεων (π.χ. Τριπολιτσάς αρχές Ιούν.- 23.9.21) και τις επίμονες πολιορκίες κάστρων, όπως οι τρεις πολιορκίες του κάστρου Ακροκορίνθου {1η αποτυχ. Μαρτ.-Απρ. ‘21} {2η επιτυχ. Μάι. ‘21-Ιαν. ‘22} {3η επιτυχ. Ιαν.-Οκτ. 23}. 

 

Στη σύγκρουση του Ανάλατου οι ρωμιοι κατεσφάγησαν από το ιππικό και το πεζικό των Τούρκων. Μετά και αυτήν τη συντριπτική ήττα από τον Κιουταχή, καθώς είχε υποταχθεί στο μεταξύ και η Αθήνα, ο αγώνας των ρωμιων τελείωσε. Ας γραφεί επιγραμματικά, ότι η Επανάσταση συνετρίβη.


Μετά επενέβησαν οι Δυτικοί στο Ναβαρίνο...

 

 

 

 

 Οι αθέατες πλευρές της Ελληνικής Επανάστασης του ΄21

 

 


 

 

 

 Η ΒΡΩΜΙΚΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1821

 

 


 

 

 

 

 Τα Ψιλά Γράμματα της Ιστορίας – Μύθοι και Αλήθειες της Επανάστασης του 1821

 

 


 

 

 

 

 

 

https://www.eleftheria.gr/ 

 

 

 

 

 

Ρωμιός < (κληρονομημένο) μεσαιωνική ελληνική Ρωμαῖος (πολίτης του Ανατολικού Ρωμαϊκού κράτους, του Βυζαντίου), < ελληνιστική κοινή Ῥωμαῖος (πολίτης του Ρωμαϊκού κράτους) < λατινική Romanus, Ῥώμη Roma[1]

 

 

 

 

 

 

Εγώ είμαι ρωμιός 

 


 

 

Αρβελέρ: Να σταματήσουμε να λέμε ότι είμαστε Έλληνες! 

 


 

 

 





theologos vasiliadis

 

 

 

Πώς βλέπουν οι Τούρκοι την επανάσταση του 1821 και τι λάθη κάνουμε στην ιστοριογραφία μας

Πώς βλέπουν οι Τούρκοι την επανάσταση του 

1821 και τι λάθη κάνουμε στην ιστοριογραφία 

μας

 


 

 Ο οπλαρχηγός Παναγιώτης Κεφάλας. «Ο Κεφάλας σηκώνει τη σημαία της ελευθερίας στα τείχη της Τριπολιτσάς»


Αναφορές που λειτουργούν ως «μπανανόφλουδες» στην ιστοριογραφία και δίνουν λαβές στους Τούρκους.

 

 

 

Αν και τα θέματα του τίτλου του παρόντος έχουν εξαντληθεί από την έρευνα, με αφορμή ισχυρισμούς Τούρκων σχολιαστών, πως η 

Ελληνική επανάσταση του ’21 ( Εξέγερση – Στάση , isyanι κατ΄αυτούς και όχι επανάσταση ),  

ήταν «Χριστιανική Τζιχάντ»

 

και οι κακούργοι ληστές στασιαστές  έκαναν αλώσεις και σφαγές αμάχων μουσουλμάνων πχ Τριπολιτσά  κάνοντας έτσι το πρώτο Βαλκανικό δράμα / Balkanlarda ilk Dram, ( γενοκτονία μουσουλμάνων  ), 

 

οι δε περιοχές που απελευθερώθηκαν, δεν ήταν Ελληνικές

αλλά Οθωμανικές και άλλων εθνοτήτων, αφού κι’ εμείς ΕκκλησιαστικοΔιοικητικά τις ονομάζουμε «Νέες Χώρες», δράττομαι της ευκαιρίας να επισημάνω τις «μπανανόφλουδες» αυτές , για να τις αποφεύγουμε, στις δικές μας αναφορές, έστω και εάν επί πολλά χρόνια έχουν παγιωθεί δημιουργώντας το πρόβλημα.

 

 

«Μάχου υπέρ Πίστεως και Πατρίδος», έγραφε στην Προκήρυξη της 24ης Φεβρουαρίου 1821 ο Αλέξανδρος Υψηλάντης. 

 

Οι σημαίες και τα λάβαρα είχαν τον Σταυρό . Οι ιερείς πρωτοστάτησαν. 

 

Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης είπε στους μαθητές του πρώτου Γυμνασίου της Αθήνας: «Όταν πήραμε τα όπλα, πρώτα είπαμε υπέρ Πίστεως και ύστερα υπέρ Πατρίδος».

 (ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΗΤΑΝ ΚΙ ΑΥΤΟ;XA-XA)

Αλλά και ο Σαμιώτης λόγιος Γεώργιος Κλεάνθης, κατέγραψε σε στίχους: «Για του Χριστού την Πίστη την Αγία και της Πατρίδος την Ελευθερία». 

 

Στα Συντάγματα των Εθνικών Συνελεύσεων στο Προοίμιο υπάρχει η φράση «Εις το όνομα της Αγίας και Ομοουσίου και Αδιαιρέτου Τριάδος ».

 

Αυτά δεν αμφισβητούνται , ούτε πρέπει ν’ αλλάξει η ιστορία , ή να παρερμηνευτεί η βούληση των αγωνιστών στα πλαίσια της σύγχρονης Πολιτικής ορθότητας, ή της αντίκρουσης των Τουρκικών ισχυρισμών, όμως πρέπει να γνωρίζουμε πως η άλλη πλευρά τα παραλληλίζει με τις δικές της εμπειρίες και τα ισοσταθμίζει, οπότε πρέπει πάντα να τα έχουμε υπόψη μας .

 

Ο διεθνής σήμερα όρος Τζιχάντ (αραβικά:جهاد ,βλ. σχετ: jihad.Encyclopædia Britannica. 2008. Encyclopædia Britannica Online. 13 Oct. 2008) σημαίνει αγώνας, προσπάθεια, το να μοχθεί κάποιος με όλες του τις δυνάμεις, ή να αντιμάχεται για το δίκιο του.

 Όταν συνοδεύεται από τη φράση ″φι σαμπίλ Αλλά[χ]”, ( في سبيل الله) δηλ. ”για το δρόμο του Θεού”, σημαίνει τον αγώνα για το Θεό . 

Η Τζιχάντ θεωρείται ενισχυτική της πίστης και αποτελεί ανάλογο - κατ’ αυτούς - της αφοσίωσης του μοναχού όπως ισχύει στον χριστιανισμό.

 

Σε ορισμένα χαντίθ αναφέρεται ως «μοναχισμός του Ισλάμ», «πράξη αγνής αφοσίωσης», καθώς και μία από τις «πύλες του παραδείσου» . 

 

Μάλιστα στο Κοράνι αναφέρονται τέσσερις βασικές κατηγορίες τζιχάντ με την έννοια του αγώνα, 

η ”τζιχάντ αλ-ναφς” (του ίδιου του εαυτού, - επί της ηθικής ζωής), 

η ”τζιχάντ αλ-λισάν” (της γλώσσας, - επί της θεολογίας), 

η ”τζιχάντ αλ-γιαντ” (του χεριού, - επί των πράξεων

και η τζιχάντ αλ-σάιφ” (του ξίφους - η δια του πολέμου επιβολή). 

 

Αυτή η τελευταία μορφή της Τζιχάντ,

 

ταυτίζεται με την Ελληνική επανάσταση,

 

ως Χριστιανική Τζιχάντ και στην

 

κυριολεξία θέλει τεράστια προσοχή και

 

φυσικά αντίκρουση.

 

Ο όρος «άλωση» (άλωσις) με ενεργητική ή παθητική σημασία, ετυμολογείται από το αρχαίο ρήμα αλίσκομαι που σημαίνει καταστρέφομαι, αναφερόμενο ειδικά, στην πτώση πόλης στα χέρια του εχθρού, την κυρίευση, την εκπόρθησή της. 

 

Με κεφαλαίο -Α δηλαδή «Άλωση» για την Ελληνική ιστοριογραφία είναι οι δύο πτώσεις της Κωνσταντινούπολης

 

  την 13η Απριλίου 1204  

 

από τους Φράγκους  

 

και την 29η Μαΐου 1453  

 

από τους Οθωμανούς.

 

Όμως, στη δημοτική ποίηση και Λαογραφία, η Άλωση της Κωνσταντινούπολης αναφέρεται ως το: «Πάρσιμο της Πόλης» .

 

Για κάποιο λόγο καθιερώθηκε να λέγεται «Άλωση της Τριπολιτσάς», η πολιορκία, είσοδος με μάχες και σκοτωμούς ένοπλων και αμάχων και τελικά απελευθέρωση της Τρίπολης στις 23 Σεπτεμβρίου 1821 και κυρίως των πεινασμένων Ελλήνων της πόλης αυτής και των Κεφαλών του Μοριά που ήταν φυλακισμένοι στα μπουντρούμια από την άνοιξη του 1821.

 

Ίσως ο όρος να δίνει μια ένταση για το σημαντικότατο αυτό γεγονός, όμως η καθιέρωση του όρου , δίνει επιχειρήματα στην άλλη πλευρά να λέει πως οι κακούργοι στασιαστές έκαναν μουσουλμανική γενοκτονία και όχι απελευθέρωση Ελληνικού εδάφους .

 

Δηλαδή πως τάχα μπήκαν ως εχθροί που άλωσαν τον τόπο, ενώ οι εχθροί ήταν οι Οθωμανοί και οι Έλληνες οι απελευθερωτές. Ομοίως προσοχή στη χρήση του όρου, χωρίς να διαστρέφεται όμως η ιστορία.

 

Το σημερινό ιδιότυπο Εκκλησιαστικό καθεστώς των Νέων Χωρών μετά τη Συνθήκη της Λωζάννης « βλ. Νομοθετικό Διάταγμα υπ’ αριθ. 238/ΦΕΚ Α’/25 Αυγούστου 1923 περί κυρώσεως της εν Λωζάννη συνομολογηθείσης συνθήκης περί ειρήνης» και τον Τezkere του 1923, χρησιμοποιείται κατά κόρον από τους Τούρκους στην προσπάθεια να καταδείξουν ότι πέραν του Μοριά, της Ρούμελης και λίγων νησιών, δεν υπάρχει Ελλάδα, αλλά περιοχές της οθωμανικής αυτοκρατορίας που κατοικούσαν άλλες εθνότητες, κυρίως μουσουλμάνων , τις οποίες η Ελλάδα εκμεταλλευόμενη συγκυρίες προσάρτησε ως «Νέες Χώρες» στην επικράτειά της κάνοντας πληθυσμιακές εκκαθαρίσεις !

 

Όντως, «Νέες Χώρες» ονομάστηκαν οι περιοχές που προσαρτήθηκαν στο παλαιό Ελληνικό κράτος μετά τους Βαλκανικούς Πολέμους βάσει της Συνθήκης του Βουκουρεστίου (28 Ιουλίου 1913). 

 

 Δηλ. το μεγαλύτερο μέρος της Μακεδονίας, η νότια Ήπειρος, η Θάσος, η Σαμοθράκη, η Λήμνος, η Λέσβος, η Χίος, η Σάμος, η Ικαρία και η Κρήτη. Λόγω του Α’ παγκοσμίου πολέμου, οι Μητροπόλεις των «Νέων Χωρών» , δεν μπορούσαν να συμμετέχουν στη Σύνοδο και στα Συνοδικά όργανα του Οικουμενικού Πατριαρχείου. 

 

Οπότε υπήρξαν σκέψεις και προτάσεις για αφενός χειραφέτηση των Νέων Χωρών από το Πατριαρχείο και προσάρτησή τους στην Εκκλησία της Ελλάδος, ή/ και πλήρη απόσχιση από το Πατριαρχείο με την ίδρυση αυτοτελούς και ανεξάρτητης Εκκλησίας Νέων Χωρών. 

 

Το Δεκέμβριο του 1923, εξεδόθη ο Τezkere  

( πράξη εφαρμογής ) της Νομαρχίας Κωνσταντινούπολης, της νέας πλέον Τουρκίας 

( ιδρύθηκε 29.10.1923), ο οποίος όριζε, πως τόσο ο Πατριάρχης όσο και τα μέλη της Πατριαρχικής Συνόδου όφειλαν να είναι Τούρκοι υπήκοοι και να υπηρετούν σε Τουρκικό έδαφος και όχι εκτός αυτού ( πχ σε Ελληνικό έδαφος) : 

«Είναι ανάγκη, όπως κατά τας εν Τουρκία διεξαχθησομένας πνευματικάς και θρησκευτικάς εκλογάς, οι εκλογείς ώσιν υπήκοοι Τούρκοι και έχουσι καθήκοντα πνευματικά εντός της Τουρκίας κατά την εκλογήν, το δε εκλεγησόμενον πρόσωπον έχη αυτά τα προσόντα». 

( σημ.: το πρωτότυπο Τουρκικό κείμενο, δεν έχει διασταυρωθεί ακόμα με την μετάφραση ) .

 

Έτσι αφαιρέθηκε από τους Μητροπολίτες των Νέων Χωρών και λοιπούς εκτός Τουρκίας Μητροπολίτες, η δυνατότητα συμμετοχής στη Σύνοδο και στα Συνοδικά όργανα του Πατριαρχείου. 

 

Το 1928, προς αποφυγήν αλυσιδωτών συνεπειών, εξεδόθη μία Πατριαρχική - Συνοδική Πράξη, με την οποία χορηγείτο Επιτροπικώς, η διοίκηση των Μητροπόλεων των Νέων Χωρών και η εκλογή των Μητροπολιτών τους, στη Σύνοδο της Ελλαδικής Εκκλησίας , αποκλειόμενοι όμως έτσι από τη Σύνοδο του Πατριαρχείου, έστω και εάν ανήκαν σε αυτό ΚανονικοΔιοικητικά, κατά δικαιοδοσία δηλαδή. 

 

Ο νυν Πατριάρχης Βαρθολομαίος, προσπαθεί να θεραπεύσει όλη αυτή την αρρυθμία και παρανόηση του Τezkere

 

Κυρίως, για τους λόγους που προανέφερα , ο όρος «Νέες Χώρες» πρέπει και ν’ αλλάξει, αφού μόνο σύγχυση και επιχειρήματα στην άλλη πλευρά δίνει και ουδέν ωφελεί.

 

 

 

https://www.huffingtonpost.gr/ 

 

 

 

 

 

 

 

Πώς βλέπουν οι Τούρκοι την Ελληνική Επανάσταση

 

 


 

Εκτός από κάποιες λιγοστές, πρόσφατες εξαιρέσεις, οι αφηγήσεις των Τούρκων ιστορικών για την Ελληνική Επανάσταση δεν απομακρύνθηκαν πολύ από εκείνες των προκατόχων τους Οθωμανών χρονικογράφων, 200 χρόνια πριν.

 

 Η έκρηξη της Ελληνικής Επανάστασης το 1821 είχε τότε αντιμετωπιστεί ως «αταξία», ως ένα εσωτερικό ζήτημα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. 

 

Αν και οι Οθωμανοί χρονικογράφοι, όπως ο Ataullah Şanizade, ο Mehmed Esad Efendi και ο Ahmed Cevdet, μας έχουν αφήσει λεπτομερή χρονικά των γεγονότων, επιχειρώντας έως ένα βαθμό να διακρίνουν το 1821 από τις προηγούμενες εξεγέρσεις, οι Τούρκοι ιστορικοί απλοποίησαν αυτή την αφήγηση κάνοντας λόγο για απείθαρχους Ελληνες που επαναστατούν κατά της οθωμανικής κυριαρχίας, πλήρως καθοδηγούμενοι από εξωτερικούς παράγοντες, κυρίως από τη Ρωσία. 

 

Για τους Τούρκους, οι Οθωμανοί ήταν πιο δίκαιοι και ανεκτικοί προς τους μη μουσουλμάνους, άφηναν τους Ελληνες ελεύθερους να ασκούν τη θρησκεία τους και να ζουν ευτυχισμένοι υπό την οθωμανική κυριαρχία, την οποία και προτιμούσαν σε σχέση με κάποια άλλη ξένη κυριαρχία· όμως η υποδαύλιση της Ρωσίας οδήγησε τους Ελληνες στην ιδέα της ανεξαρτησίας το 1821. 

 

Στην αφήγηση αυτή, οι Ελληνες που σπούδασαν στη Ρωσία παίζουν σημαντικό ρόλο: στη συνέχεια υπηρέτησαν στον ρωσικό στρατό και ίδρυσαν μια μυστική οργάνωση, την Εθνική Εταιρεία (είναι τόσο μεγάλη η πραγματολογική άγνοια, που οι Τούρκοι ιστορικοί μέχρι πολύ πρόσφατα συχνά μπέρδευαν τη Φιλική Εταιρεία με τη μεταγενέστερη Εθνική Εταιρεία). 

 

Υποσχόμενη την ανεξαρτησία τους, η οργάνωση αυτή εξαπάτησε σταδιακά και άλλους Ελληνες, που ήταν ώς τότε πιστοί υπήκοοι των σουλτάνων. 

 

Στην αφήγηση αυτή, οι Ελληνες, που ξαφνικά ύψωσαν τη σημαία της εξέγερσης ενώ ζούσαν ευτυχισμένοι υπό οθωμανική κυριαρχία, είναι ύπουλοι, επαναστάτες, αχάριστοι και άπιστοι. 

 

Κατόρθωσαν να συνεχίσουν την εξέγερσή τους μόνο χάρη στην υποστήριξη των ευρωπαϊκών δυνάμεων και τελικά απέκτησαν την ανεξαρτησία τους χάρη σε εκείνες. «Μας χτύπησαν από πίσω», πιστεύουν οι Τούρκοι. 

 

Βεβαίως, στη συμβατική τουρκική αφήγηση δεν αναφέρεται καμία μάχη στην οποία οι επαναστάτες να νίκησαν τους Οθωμανούς. Στη διάδοση και τη δημοφιλία μιας τέτοιας αφήγησης, ακόμη και σήμερα, σημαντικό ρόλο έπαιξε οπωσδήποτε το ζήτημα της Κύπρου, που ξύπνησε τα παλαιότερα στερεότυπα εναντίον των Ελλήνων, αλλά και τα δύο στρατιωτικά πραξικοπήματα, του 1971 και του 1980, που ανέκοψαν την πολιτιστική και επιστημονική εξέλιξη, σε μια εποχή ριζικών αλλαγών. 

 

Τόσο οι χούντες όσο και οι κυβερνήσεις που τις διαδέχθηκαν υιοθέτησαν και προώθησαν την ιδεολογία της «ισλαμο-τουρκικής σύνθεσης», του «ισλαμο-τουρκικού» εθνικισμού, η οποία δοξάζει τον μαχητικό οθωμανικό και τουρκικό ηρωισμό απέναντι στους Ελληνες, που θεωρούνται λίγοι, αδύναμοι και πονηροί.

 

Ωστόσο, από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 μια νεότερη γενιά ιστορικών, που αποφοιτά κυρίως από αμερικανικά πανεπιστήμια και γράφει στα αγγλικά, κομίζει νέες ερμηνείες και εισάγει νέες προοπτικές για την κατανόηση των κοινωνικοοικονομικών και πολιτικών συνθηκών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, συμβάλλοντας σημαντικά στη μελέτη της ανάδυσης των εθνών-κρατών στα Βαλκάνια, συμπεριλαμβανομένου και του ελληνικού κράτους. 

 

Σε αντίθεση με την πλήρη αδιαφορία της συμβατικής τουρκικής αφήγησης για την Ελληνική Επανάσταση, οι Τούρκοι της επιστημονικής πρωτοπορίας του εξωτερικού μελετούν πλέον το 1821 ως καταλύτη εξελίξεων για την οθωμανική πολιτική σκέψη και ριζικών μετασχηματισμών της ίδιας της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (Ilıcak 2011), αναθεωρώντας τη συμβατική αντίληψη μιας αυτοκρατορίας που βρισκόταν εκτός της Εποχής των Επαναστάσεων (Karabıçak 2020). 

 

Χάρη στους νεότερους Τούρκους ιστορικούς, συχνά σε συνεργασία και με Ελληνες ιστορικούς, ξεκίνησε μια προσπάθεια να δημοσιευθούν έστω ορισμένες από τις πολλές και πλούσιες οθωμανικές πηγές για την Ελληνική Επανάσταση, κάτι που αποτελούσε επιστημονικό αίτημα ετών και στις δύο πλευρές του Αιγαίου.

 

Παρ’ όλα αυτά, στο εσωτερικό της τουρκικής κοινωνίας σήμερα, και μάλιστα στα χρόνια της καθολικής επικράτησης του ΑΚP και του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, το κυρίαρχο πνεύμα στην προσέγγιση του οθωμανικού παρελθόντος από τους Τούρκους ιστορικούς εξακολουθεί να τελεί υπό την επίδραση μιας μονολιθικής τουρκικής εθνικιστικής αφήγησης, λόγω της πολιτικής και ιδεολογικής υποστήριξης από την κυρίαρχη πολιτική ελίτ. 

 

Επομένως, στα δημοφιλή βιβλία Ιστορίας και στα σχολικά εγχειρίδια, στα μέσα ενημέρωσης, στις εφημερίδες και στα περιοδικά, η παλαιά ιστορική αφήγηση και οι αρχικές αντιλήψεις επιμένουν. 

 

Και μολονότι τον τελευταίο καιρό έχουν γίνει προσπάθειες να αναδειχθούν οι νέες προοπτικές και οι διαφορετικές προσεγγίσεις, φαίνεται ότι η ουσιαστική αλλαγή της ιστοριογραφίας στην άλλη πλευρά του Αιγαίου θα αργήσει.

 

*Η κ. Ντιλέκ Οζκάν-Πανταζή είναι διδάκτωρ του ΕΚΠΑ και μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Cyprus Institute.

*O κ. Ηλίας Κολοβός είναι καθηγητής Οθωμανικής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης.

 

 

 

 

 

 

 https://www.kathimerini.gr/

 

 

 

 

Ρωμιός < (κληρονομημένο) μεσαιωνική ελληνική Ρωμαῖος (πολίτης του Ανατολικού Ρωμαϊκού κράτους, του Βυζαντίου), < ελληνιστική κοινή Ῥωμαῖος (πολίτης του Ρωμαϊκού κράτους) < λατινική Romanus, Ῥώμη Roma[1]

 

 

 

 

 

 

Εγώ είμαι ρωμιός 

 


 

 

Αρβελέρ: Να σταματήσουμε να λέμε ότι είμαστε Έλληνες! 

 


 

 

 

 

 



 

 

theologos vasiliadis

 

 

Η Τριπολιτσά και το πνεύμα της αρπαχτής

 

Η Τριπολιτσά και το πνεύμα της αρπαχτής

 


 


Ο Φάνης Ζουρόπουλος με αφορμή τη συμπλήρωση 197 χρόνων από την πτώση της, σημειώνει ότι η Τριπολιτσά, με τη σφαγή και το πλιάτσικο που ακολούθησε, καλλιέργησε το πνεύμα της αρπαχτής που έκτοτε μας ακολουθεί.

 
197 χρόνια συμπληρώθηκαν στις 23 Σεπτεμβρίου από την πτώση της Τριπολιτσάς. Πραγματικά, πρόκειται για μεγάλης σημασίας στρατιωτική επιτυχία. 6 μήνες   μάλιστα μετά την έναρξη της επανάστασης.
 

Αξίζει να θυμηθούμε τα γεγονότα μέσω έγκριτων ιστορικών. Κυρίως μέσω της προσωπικής μαρτυρίας που μας άφησε ο Άγγλος ιστορικός  Γεώργιος Φίνλεϊ. (Μετάφραση μάλιστα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη). 

 

 Ξαναδιαβάζοντας την «Επανάσταση» του Φίνλεϋ

 

  History of the Greek revolution by Finlay, George, 1799-1875

 

George Finlay and early-Victorian images of modern Greece, 1836–1845

 

 

 George Finlay Books

 

Οι ντόπιοι πονηροί οπλαρχηγοί στην αρχή έστειλαν τον αρχιστράτηγο Δημήτριο Υψηλάντη με τη δύναμή του και τους  ξένους αξιωματικούς που τον πλαισίωναν, στα παράλια του Κορινθιακού. Για να εμποδίσουν υποτιθέμενη απόβαση των Τούρκων, η οποία ουδέποτε έγινε…

 

Με κίνητρο το πλιάτσικο

 

Στο μεταξύ, πλήθη ενόπλων χωρικών συνέρρεαν γύρω από την Τριπολιτσά, με την ανοχή των οπλαρχηγών. 

Θα συμμετείχαν στο αναμενόμενο  πλιάτσικο, που δεν θα αργούσε. 

 

Μέσα στην  Τριπολιτσά βρίσκονταν μεμονωμένες οικογένειες πλουσίων Τούρκων. 

Και μια ισχυρή φρουρά 1500 εμπειροπόλεμων και οπλισμένων Τουρκαλβανών που τις προστάτευαν. 

Οι οπλαρχηγοί ξεκίνησαν χωριστές διαπραγματεύσεις. 

Με τους Τουρκαλβανούς γιατί τους θεωρούσαν σκληρούς πολεμιστές. 

 

 

Και ταυτόχρονα με τις πλούσιες οικογένειες των Τούρκων στις οποίες υπόσχοντο ασφαλή έξοδο με αντάλλαγμα τα πλούτη τους.  

Στις διαπραγματεύσεις συμμετείχε και η Μπουμπουλίνα η οποία διέπρεψε σύμφωνα με τον Φίνλεϊ .

 

 

Στους Τουρκαλβανούς οι οπλαρχηγοί υπόσχοντο ασφαλή διαφυγή προς το Αίγιο. Τους έδωσαν μάλιστα και  τρόφιμα για το δρόμο. 

 

Το σχέδιο ήταν  απλό: Θα έδιωχναν τους έμπειρους Τουρκαλβανούς γιατί μια σύγκρουση μαζί τους θα ήταν άγρια,  αμφιβόλου εκβάσεως. Και θα άρπαζαν τα πλούτη των οικογενειών που θα τα μοιράζοντο.

 

Οι απλοί στρατιώτες, οι υπό τας διαταγάς των οπλαρχηγών στρατολογηθέντες έναντι αμοιβής, αντελήφθησαν ότι οι αρχηγοί τους ενεργούσαν για τον προσωπικό τους πλουτισμό. 

 

Τους είχαν έξι μήνες απλήρωτους και το πλιάτσικο ήταν η μόνη ελπίδα τους για να πάρουν τα …δεδουλευμένα τους και όχι μόνο. 

 

Έτσι αποφάσισαν να κινηθούν μόνοι τους γράφοντας στα τσαρούχια τους την ηγεσία τους!

 

Όταν παρουσιάστηκε η ευκαιρία, διείσδυσαν στην πόλη από την πύλη προς το Άργος. Ύψωσαν την σημαία τους, έδιωξαν τους συντεταγμένους Τουρκαλβανούς και ακολούθησε η έφοδος του οργισμένου πλήθους.

 

 

 


 

Η σφαγή

 

Από εκεί και πέρα όπως γράφει ο Φίνλεϊ «σκηνή μάχης, σφαγής και λεηλασίας ήρχισεν  τότε, απαραδειγμάτιστος την διάρκεια και ωμότητα ακόμα εις τα χρονικά του αιματηρού τούτου  πολέμου»…

 

Το τι έγινε εκεί μέσα, ο καθένας μας μπορεί να φανταστεί μόνος του, αλλά να το διαβάσει και σε πολλές σχετικές μαρτυρίες. Ο Γάλλος συνταγματάρχης π.χ. Ρεμπό, αρχηγός του πυροβολικού του Υψηλάντη μόνος ξένος που έχει μείνει στην Τριπολιτσά και υπήρξε αυτόπτης μάρτυρας των σκηνών που εκτυλίχθησαν περιγράφει ότι όσοι επέζησαν από το μανιασμένο πλήθος το πρώτο 48ωρο της πτώσης, κατά το πλείστον γυναικόπαιδα, οδηγήθηκαν σε χαράδρα στο κοντινό βουνό και σφαγιάστηκαν. 

 

Ο Φίνλεϊ πάλι γράφει ότι: «Ο γράφων είδε σωρούς άταφων κοκάλων  ημαυρωμένων, από τας βροχάς του χειμώνος και του θέρους τους καύσωνες, διερχόμενος το μέρος τούτο, δύο έτη μετά τη σφαγή.  

Το μέγεθος πολλών εκ τούτων εμαρτύρει την μικράν ηλικίαν των θυμάτων»

 

Οι οπλαρχηγοί πήραν το μερίδιο τους. 

Μειωμένο βέβαια, αφού στρατιώτες και πλήθος έκαναν τελικά την «βρώμικη δουλειά». 

Παράλληλα, έδειξαν ανοχή σε όλα. 

Έδωσαν μάλιστα προθεσμία τριών τεσσάρων ημερών για να αποχωρήσει το πλήθος με τα λάφυρά του… 

 

Τριπολιτσά η παρακαταθήκη

 

Έγκριτοι ιστορικοί αναλύοντας την πτώση της Τριπολιτσάς γράφουν ότι το πλήθος εκδικήθηκε για τα 400 χρόνια σκλαβιάς και Τουρκικής καταπίεσης σφάζοντας και λεηλατώντας. 

 

Και ότι οι οπλαρχηγοί, παρότι πήραν λιγότερα λάφυρα από ό,τι υπολόγιζαν από τις πλούσιες οικογένειες, άφησαν τον κόσμο να εκτονωθεί. 

Και σύμφωνα με ορισμένους έπραξαν σοφά!…

 

Βέβαια οι υποσχέσεις στα γυναικόπαιδα ότι δίνοντας τα πλούτη τους θα έσωζαν τις ζωές τους ήταν ένα ακόμα δείγμα που μας άφησαν οι πονηροί Μοραΐτες οπλαρχηγοί σαν παρακαταθήκη…

 

Το τι έγινε σωστά και το τι όχι σε αυτή τη σελίδα του αγώνα της Εθνικής Ανεξαρτησίας, η έναρξη του οποίου σε τρία χρόνια συμπληρώνει 200 χρόνια, είναι στην κρίση του κάθε σημερινού ρωμιου, απόγονου των εκπορθητών της Τριπολιτσάς. Εδώ καταγράφονται τα γεγονότα. Και η ιστορία δεν μεροληπτεί ούτε διαστρεβλώνει, απλά καταγράφει…

 

Το πνεύμα της αρπαχτής

 

Εκείνο που θέλω να επισημάνω είναι κάτι άλλο: Πέρυσι στις εκδηλώσεις της επετείου (φέτος δεν ξέρω αν πήγε), παρέστη και μίλησε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Ο κ. Προκόπης Παυλόπουλος στον πανηγυρικό του είπε επί λέξει. “Η επέτειος αυτή έχει πάρει πια όλα τα χαρακτηριστικά Εθνικής Επετείου, μας εμπνέει και μας διδάσκει”… 

 

 

Προκόπης Παυλόπουλος: Κορυφαίο πολεμικό στρατήγημα του «Γέρου του Μοριά» η Άλωση της Τριπολιτσάς 


 

Συμφωνώ λοιπόν απόλυτα με τον πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας. Όλα αυτά μας εμπνέουν και μας διδάσκουν.  

 

Το πνεύμα της αρπαχτής παρέμεινε ανέπαφο 197 χρόνια 

που ακολούθησαν 

και τώρα επισημοποιείται και πανηγυρικά από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας!…

 

Μια άλλη ατάκα που είπε ο Πρόεδρος στην ίδια ομιλία, ότι η «επέτειος της Τριπολιτσάς, επιβάλλει στον καθένα μας να αναγνωρίσει τον καθοριστικό ρόλο της Ορθόδοξης εκκλησίας μας», ειλικρινά δεν το κατάλαβα. Ούτε προκύπτει από πουθενά. 

Αυτό μόνο ο ίδιος το ξέρει.




 

https://kifissiacity.gr/ 

 

 

 

 

 

Ρωμιός < (κληρονομημένο) μεσαιωνική ελληνική Ρωμαῖος (πολίτης του Ανατολικού Ρωμαϊκού κράτους, του Βυζαντίου), < ελληνιστική κοινή Ῥωμαῖος (πολίτης του Ρωμαϊκού κράτους) < λατινική Romanus, Ῥώμη Roma[1]

 

 

 

 

 

 

Εγώ είμαι ρωμιός 

 


 

 

Αρβελέρ: Να σταματήσουμε να λέμε ότι είμαστε Έλληνες! 

 


 

 

 




theologos vasiliadis